Dagelijks worden de negatieve gevolgen van de crisis breed uitgemeten in het nieuws, maar het verslechterde economische klimaat lijkt ook positieve bijwerkingen te hebben.


Omdat veel mensen minder geld te besteden hebben en brandstofprijzen de laatste jaren flink zijn gestegen laat men steeds vaker de auto staan, hetgeen natuurlijk bijdraagt aan het verlagen van de uitstoot van schadelijke uitlaatgassen.

Ook bestuurders die het zich nog wel kunnen veroorloven om regelmatig de weg op te gaan of die vanwege hun werk geen andere keuze hebben lijken steeds vaker te kiezen voor auto’s met een lager brandstofverbruik.

Uit een onderzoek uitgevoerd door KPMG bleek recentelijk dat negentig procent van de topmanagers in Nederland energiezuinigheid als het belangrijkste criterium beschouwt bij het aanschaffen van nieuwe bedrijfswagens.

Autoproducenten zijn hierop ingesprongen door fuel efficiency een steeds belangrijkere rol te geven bij het ontwikkelen van nieuwe modellen. De CR-Z, bijvoorbeeld, is veel gestroomlijnder dan zijn voorganger, waardoor de wagen minder brandstof verbruikt dan voorheen.

Ook de Honda Jazz Hybrideis veel milieuvriendelijker dan zijn voorlopers. Vanwege de combinatie van een benzine- en een elektromotor verbruikt de wagen aanzienlijk minder brandstof. Bijna alle grote autoproducenten ontwikkelen inmiddels hybride modellen om hun wagenaanbod milieuvriendelijker te maken.

Bij het ontwerpen van nieuwe modellen wordt aan zaken als aerodynamica steeds meer waarde gehecht.
De mogelijkheid die ondernemers nu hebben om geld te besparen en tegelijkertijd het milieu te belasten wordt dus, als we het onderzoek van KPMG moeten geloven, met beide handen aangepakt.

Zakelijk Nederland heeft op deze manier de kans om het goede voorbeeld te geven, waarbij het te hopen is dat consumenten op een nog grotere schaal dan nu al het geval is de lijn die door topmanagers is ingezet zullen volgen.

Hoe dan ook is verantwoord ondernemen nog nooit zo lucratief geweest.